Khamis, 16 Julai 2009

DAGING, DAN AYAM, MASIH BERBAU DARAH( MANTAH)

PIHAK Majlis Daerah Tenom (MDT) sudah atau belum membekalkan kepada setiap premis undang-undang kecil 1972, yang menyebut dua aspek perlu dipatuhi oleh premis, ia itu,

Pertama: Premis perlu bersih.

Kedua: Perlu memiliki sijil kesihatan.

Namun undang-undang kecil itu belum cukup, kerana majoriti retoran bumiputra yang saya dapati pemilik restoran berkenaan tidak menyedarai setiap pekerja mereka menyantuh makanan seperti buat soto, mee Sup, bakso, dan lain makanan tanpa memakai sarung tangan, atau menggunakan alat penyipit.

Perkara itu termasuk dalam OBJEKTIF UNIT KESIHATAN DAN PERKHDIMATAN BANDAR,
yang mewujudkan satu sistem kawalan kesihatan yang cekap dan berkesan untuk mencapai tahap amalan kesihatan yang berkualiti.

Memestikan tahap kebersihan premis dan pengendali makanan adalah ditahap yang tinggi dan selamat serta bebas dari seberang pencemaran.

Baru-baru ini saya dan rakan mengujungi sebuah restoran di daerah Tenom, apa yang mengecewakan makanan itu daging , dan ayamnya masih mantah dan berbau darah, meloyakan bukan seperti sebelum ini, memang sedap, dan meyelerakan, tetepi ketika itu terpaksa saya tinggalkan makanan yang digemari itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan