Ahad, 20 Jun 2010

PERSATUAN ETNIK TIMUGON MENDAPAT SOKONGGAN.

TENOM: Penubuhan Persatuan Etnik Timugon Sabah (PETS) kini mendapat sambutan yang memeransangkan, kata Setiausaha Agung Penajanya Stanis Buandih.

Walaupun PETS baru dalam merangka draf matlamatnya dalam perlembagaan, namun semangat etnik Timugon bagitu tinggi, kata Stanis.

Menurutnya, Barisan Jawatankuasa penaja PETS terdiri dikalangan orang muda/veteran dan sebahagian besarnya memiliki ijazah dan profesional.

Timugon tidak akan berpatah balik dalam tujuannya sebagai keinginan transfomasi dalam etnik itu untuk ingin bersaing etnik yang terdapat di Sabah yang berpersatuan,tegas Stanis.

Dalam pada itu etnik Timugon terpaksa berpisah dari Persatuan asalnya iaitu Persatuan Murut Sabah (PMS) yang juga di asas oleh etnik Timugon pada tahun 1975.

Keputusan ini sememangnya tidak di duga, namun begitu lah akikatnya setelah etnik Timugon menyedari bahawa kebajikan etnik kami itu terus di abaikan oleh PMS, jelas Setiausaha Agung PETS itu. di Tulis Oleh Hj. Wahab Timpai, dalam blog perbadinya. hawatim181.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan